2021'de hayvanlarla ilgili yapılan en ilginç 6 bilimsel çalışma

BURSA ARENA / Haber Merkezi

Çıplak kör farelerin lehçeleri, 1306 bacaklı kırkayak...

Farklı lehçelere sahip çıplak kör fareleri, rekor sayıda bacağa sahip kırkayak… Bilim, 2021'de hayvanlar aleminin bazı sıradışı ve çarpıcı özelliklerini gün ışığına çıkardı.

İsrail gazetesi Haaretz'e göre 2021'de hayvanlar alemini konu alan en ilginç bilimsel çalışmalar şöyle:

Çıplak kör farelerin lehçeleri

Araştırmacılar, çıplak kör farelerde her bir koloninin farklı lehçeyle konuştuğunu ve aynı kolonideki hayvanların lehçelerinin sahip olduğu özelliklere göre birbirini tanıyabildiğini keşfetti. Bu hayvanlar, kırışık derileri ve dışa çıkık ön dişleriyle hayvanlar alemindeki en tuhaf görünümlü canlılardan biri. Ayrıca koloniler halinde yaşayan çıplak kör fareleri konuşkanlıklarıyla biliniyor.

Bu seslerin hayvanlar arasında sosyal işleve sahip olup olmadığını öğrenmek isteyen araştırmacılar, 7 koloniyi inceledi. Bulgular her koloninin farklı lehçeye sahip olduğunu gösterdi.

Lehçelerin koloni içindeki birliktelik duygusunu ve uyumu artırdığı görüldü.

Her bir çıplak kör farenin kendine has sesi olduğunu öğrendik.

Kurt ve köpeklerin farkı

14 bin yılı aşkın bir süre önce evcilleştirilen köpekler, Homo sapienslerin (modern insan) bazı durumlarda ne düşündüğünü ve hissettiğini anlama becerisine sahip. Örneğin bir kişi "Topu bul" dediğinde köpeği hemen topun peşinden koşuyor.

Bu beceri Homo sapiens'in en yakın akrabası şempanzelerde bile yok. Peki ya köpeklerin en yakın akrabası kurtlar?

Uzmanlar bu sorunun cevabını bulmak için 44 köpek ve 37 kurt yavrusuyla bir çalışma yaptı. Kurtlar sık sık insanlarla etkileşime geçtiği bir ortamda büyütüldü. Köpeklerse zamanını tam tersi şekilde geçirdi.

Daha sonra yapılan testlerin bulguları çarpıcıydı. Köpekler eğitim almamasına rağmen insanların dediğini anladı. Köpeklerin doğru olanı bulma ihtimalleri, insanlarla daha fazla zaman geçirmiş kurtlara göre iki kat daha fazlaydı.

En çok bacağa sahip kırkayak

Avustralya'da 1306 bacaklı kırkayak keşfedildi. Dişi kırkayak, bir maden bölgesinde yerin yaklaşık 60 metre altında bulundu. İncelenen bir başka dişinin 998 bacağı olduğu görüldü.

Kırkayak

(Paul E. Marek)

Öte yandan Eumillipes persephone türünün erkeklerinde bacak sayısı daha azdı. Analiz edilen yetişkin erkeklerden birinin 818, diğerinin 778 bacağı vardı.

200 yıl yaşayan balıklar

200 yıl kadar yaşayan Sebastes cinsi balıkların uzun yaşam sırrını ortaya çıkardı. Pasifik Okyanusu'nun kuzeyinde yaşayan balıklar o bölgede kırmızı balık, kayabalığı veya okyanus levreği diye anılıyor.

Araştırmada 88 kayabalığı türünün genomunu incelendi. Kayabalıklarının hem büyüklükleri sayesinde hem de soğuk suları kullanarak uzun yaşayabildiği tespit edildi. Bulgular, 137 spesifik genin yaşam süresini artırdığını gösterdi.

Ayrıca uzun ömürlü türlerin, insülin düzenlemeyle ilişkili birden fazla gene sahip olduğu ortaya kondu.

50 milyon yıllık cinsel organ

Bilim insanları, 2006'da fakat bir talihsizlik sonucu ikiye ayrılan Eosen dönemine ait böceğin fosillerini bir araya getirip analiz etti.

Böcek

Cinsel organı barındıran oval şeklinde pygophore adlı kapsül, böceğin karnının altındaki bulunuyor (Palaeontological Association)

Bu sayede yaklaşık 50 milyon yıl öncesine ait erkek böceğin son derece iyi korunmuş pygophore denen 3,1 milimetreden daha uzun olmayan cinsel organ kapsülü incelendi.

Araştırma sonucunda yeni bir suikastçı böcek türü tanımladı. Yeni türe Aphelicophontes danjuddi adı verildi.

Kafadanbacaklılar sanılandan daha eskiye mi dayanıyor?

En eski kafadanbacaklının yaklaşık 490 milyon yıl önce yaşayan Plectronoceras cambria olduğu düşünülüyordu. Bu yaratık kabuklu ve küçük bir yumuşakça.

Ancak bilim insanları, Kanada'daki Avalon Yarımadası'nda kafadanbacaklılara benzeyen 522 milyon yıllık fosiller keşfetti.

Araştırma ekibinden Dr. Anne Hildenbrand "Eğer bunlar gerçekten kafadanbacaklıysa bu hayvanların kökenini erken Kambriyen dönemine çekmemiz gerekecek" dedi:

Bu durum kafadanbacaklıların, Kambriyen patlaması sırasında gerçekleşen çok hücreli canlı evriminin en başında ortaya çıktıkları anlamına gelebilir.

Independent Türkçe, Haaretz, Reuters, CNET, EurekAlert