Abdullah Sözen uzun yıllar TRT Ankara Radyosu Yurttan Sesler Korosu’nun Şefliğini yapan, Gazi Üniversitesi Türk Halk Müziği Korosunu yöneten ve bu üniversitedeki Öğretim Görevlilerinden olan bir arkadaşım.

Kendisiyle, 1974-1975 döneminde Ankara’da, Halk Evleri Genel Merkezi Halk Türküleri Korosu’nda, eşim Fatma (Akça) Dilan ile birlikte tanışmışlığımız ve günümüze kadar süren bir dostluğumuz var.

TRT’nin günümüzde (her alanda) indirildiği düzey hepimizin malûmudur.

Abdullah Sözen TRT’deki bu bozulmuşluğun Türkülere yansıyan bölümünü mercek altına almış sosyal medyadaki mesajında.

Şöyle diyor, türkülerin akademisyeni ve duayeni Abdullan SÖZEN:

Dün biraz Ankara dışına çıkayım dedim...Haliyle TRT Türkü dinledim yol boyu, Acizane hatalar ve yanlış bulmadığım türkü yoktu...Peki neler bunlar?

1.Prozodi bozuklukları

2.Söz yanlışları

3.Nota bilmeden atmasyon okumalar

4.Kötü sesler..(Benim sözümdür, Radyoevinin önünden birini çevirsen bundan güzel okur)

5.Çok ünlü sanatçı Tiridine bandım/Bedava mı sandın para (vidim) aldım yerine para (VERDİM) aldım okudu. Sinir oldum.

6.Detone surtone ayrık otu gibi sarmıştı...

7.Hançere veya gırtlak (vibrasyon)kullanımı kalmamış yapay gırtlaklar sırıtıyordu...

8.Yöre ses ve saz kullanımından uzak piyasa ağzı okuyanlar da çoktu.

Nereden buluyorlar böyle ham olgunlaşmamış adamları...

Sazları sorarsanız, TRT kaydı dışında yapılmış Elektrosaz mı ararsın? Bateri mi? Cısss taklar mı? Gitar, Org tam düğün salonu işleri...Hele şu bas gitarlar ölçü başlarında beyine yumruk vurur gibi...Rezalet diz boyu idi...

DESTEK YORUMLARI

Abdullah SÖZEN’in bu mesajına 70’e yakın yorum gelmiş.

Bu yorumlardan bazıları Abdullah Sözen’in eleştirileri tamamlıyor, zenginleştiriyor. İşte o yorumların özeti:

Sener Mete - Aynen düğün salonu gibi. Dini kavramlar kullanacağız diye türkülerin içine ediyorlar.

Atilla Sönmez -Diyarbakır gırtlağıyla Kırşehir okuyanı mı dersin, sözleri değiştireni mi ararsın hepsi var hocam.

Hüseyin Düzgün - Geleneksel ritüellerimiz farkındalık getirsin, dileklerimle.

Mustafa Yarıcı (TRT Sanatçısı) - Tamamen katılıyorum. Bu yanlış icraatları kabul etmek mümkün değildir.

Melda Duygulu - Sadece notaya bakıp türkü söylemek olmazmış. Türküde yöresel ağız, çalgı ve okumada yöre tavrı ve duygusunu ifade edecek solistlerin de bir daha elemeden geçirilmesi gerekli.

Nejdet Arıtuluk - Hocam iyi ki varsınız..Ne güzel yapıcı ,onarıcı eleştiriler..Ama düzeltmezler ki..

Hakan Alkar - Sevgili hocam, TRT terbiyesi ile yetişmiş bir evladınız olarak eleştirilerinize yürekten katılıyorum..Umuyorum ki etkili bir revizyon uygulanır..

Tozlu Muhsin - Sayın Abdullah Sözen hocam, eskilerden her sanatçının (benim tabirimle, teknik terimini bilmiyorum) ses rengi vardı. Mesela Muzaffer Akgün, Ülkü Beşgül, Bedia Akartürk gibi.

O ZAMANKİ HALK EVLERİ

Abdullah Sözen ile Halk Evlerinde tanıştığımızı anlatmışken birkaç satır da bu sivil toplum kuruluşundan söz etmek istiyorum.

Halkevleri Genel Merkezi Halk Türküleri Korosu Uluslaraarası 2. İstanbul Festivali Konseri

O zamanki Halk Evleri şimdi geldiği düzeyden çok farklıydı.

1932 yılında açılan Halkevlerinin, Mustafa Kemal Atatürk’ün “aydınlanma devrimi” ni üstlenmek gibi önemli bir işlevi vardı. Bu işlevini kitaplıkların oluşturulması, sanat ve kültür etkinlikleriyle kitlelere taşıyor o nedenle Anadolu insanının kültür susamışlığına çağdaş olanaklar sunuyordu.

Benim sadece bir dönem devam edebildiğim Halk Evleri Genel Merkezi’nde, ‘Halk Türküleri Korosu’, ‘Folklar’, ‘güreş’, 'Yabancı Dil Kursu’ bölümleri vardı. Genel Merkez TBMM’nin Çankaya Giriş Kapısının yanı başındaydı. (daha sonra yıkılıp yeşil alana dönüştürüldü).

Halkevleri Halk Türküleri Korosu, sahnelerde, radyo ve televizyonlarda sanatını icra eden çok sayıda ünlü halk türküleri sanatçısının yetiştiği bir okuldu adeta. Maalesef o kaynak da yok edildi, TRT’de olduğu gibi.

---

İYİ HAFTALAR

remzidilan_48@hotmail.com

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.