Yılın Yaban Hayatı Fotoğrafçısı yarışmasının adayları açıklandı

59. Yaban Hayatı Fotoğrafçısı Yarışması'nda yer alan hayranlık uyandıran görüntülerle birlikte adaylığa hak kazanan fotoğrafçılar açıklandı. Fotoğraflar hayvanların tüm dünyada insanlar nedeniyle çektiği zulümden, bir mantarın adeta bir görsel şölene davet eden spor yayılımına kadar yaban hayatından birçok anı ölümsüzleştirdi.

Bir orman rodeosu, gizli bir yıldız gözlemcisi ve iş üstündeki bir mason (duvarcı) arı, yılın 59. Yaban Hayatı Fotoğrafçısı Yarışması‘nda yer alan hayranlık uyandıran görüntülerden sadece birkaçı.

13 Ekim 2023’te dünyanın dört bir yanından 100 olağanüstü fotoğrafın yer aldığı yarışmadaki fotoğraflar Londra’daki Doğa Tarihi Müzesi‘nde sergilenecek.

Yeşil Gazete'nin Guardian‘dan aktardığı habere göre, bu yılki yarışmaya 95 ülkeden, her yaştan ve deneyim seviyesinden fotoğrafçı, 49 bin 957 fotoğraf ile katılım sağladı. Başvurular, sektör uzmanlarından oluşan uluslararası bir panel tarafından yaratıcılık, özgünlük ve teknik mükemmellik açısından değerlendirildi.

Her kategorinin kazananları ve prestijli büyük unvan ve genç büyük unvan ödülleri, 10 Ekim 2023’te yaban hayatı televizyon sunucuları ve doğa koruma uzmanları Chris Packham ve Megan McCubbin‘in ev sahipliği yapacağı bir törenle duyurulacak.

Mercan bağlantıları, Alex Mustard, İngiltere. – Hayalet kaya balığı, bir deniz yelpazesinin dalları arasında yüzerken Mustard, sağlıklı bir mercan resifinin biyolojik çeşitliliğini gösterir. Mustard, normalde ürkek olan kaya balığını özellikle seviyordu ama karede birden fazla kaya balığını resmetmeye kararlıydı. Mercan resifleri birbirine bağlı türlerin çeşitliliğini destekler ancak iklim değişikliği nedeniyle ısınan denizler nedeniyle risk altındadır. Yer: Lembeh boğazı, Kuzey Sulawesi, Endonezya Fotoğraf: Alex Mustard/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Buz üzerinde Sakarmeke (Coot), Zhai Zeyu, Çin – Zeyu, ağzında kıvranan çopra balığıyla buz üzerinde dik durmaya çalışan bir sakarmekeyi yakalar. Zeyu bu fotoğraf için soğukta bekledi ve kuzeydoğu Çin’deki donmuş bir gölette hareket eden sakarmekeleri izledi. Bu sakarmeke yiyecek bulmak için suda çabalıyordu ve sonunda bir çopra balığı yakaladı. Sakarmekeler, Avrupa ve Asya’ya, Kuzey Afrika ve Avustralya’ya kadar uzanan bir yelpazeyle en yaygın kuşlar arasında yer alıyor. Yuva yapmak için geniş açık su alanlarına ihtiyaç duyarlar ve yaşam alanları insanlar tarafından rahatsız edildiğinde popülasyonları etkilenebilir. Yer: Dalian, Liaoning, Çin
Fotoğraf: Zhai Zeyu/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Kar bizonu, Max Waugh, ABD –
Waugh, karları tekmeleyen bir plains bizonunu yakalıyor. Waugh, aracından bizonun ivme kazanarak yokuş aşağı yola doğru ilerlemeye başladığını gördü. Bu orijinal kompozisyonu yaratmak için bizonu sıkı bir şekilde çerçeveledi. Bir zamanlar Kuzey Amerika’nın büyük bölümünde bol miktarda bulunan ve geniş bir alana yayılan bizon, 1800’lerin sonlarında neredeyse yok olana kadar avlandı. Sayıları yavaş yavaş artıyor, ancak ayrı popülasyonlarla sınırlı, koruma yönetimine bağlı ve arazi kullanımı değişiklikleri ve arazi mülkiyeti nedeniyle yaşam alanları kısıtlanıyor. Yer: Yellowstone Milli Parkı, Wyoming, ABD
Fotoğraf: Max Waugh/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Possum’un gece yarısı atıştırması, Caitlin Henderson, Avustralya –
Henderson balkonunda beklenmedik bir misafir buldu: büyük bir ağustos böceğini yiyen bir keseli sıçan. Fotoğrafçı ‘Burada kafalar vardı, orada kanatlar vardı’ diyor. Pencere kenarında oturan sıradan fırça kuyruklu keseli sıçanı görmüştü. Avustralya’ya özgü bu gece keseli hayvanı oldukça yaygın ve yerel olarak bol miktarda popülasyona sahip. Uzun, keskin pençeleri ağaçlarda yaşamak için yaratılmıştır, ancak insanlarla çatışmaya girdiği kentsel ortamlara da kolayca uyum sağlamıştır. Yer: Malanda, Queensland, Avustralya
Fotoğraf: Caitlin Henderson/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Mason arı iş başında. /Solvin Zankl, Almanya –
Zankl, yuvasının çatısını inşa eden iki renkli bir mason (duvarcı) arıyı yakaladı. Zankl, arının onu tekrar bulabilmek için yuvanın çevresindeki önemli noktaları ezberlediğini biliyordu. Yönünü bozmamak için, ekipmanı her ayrıldığında daha da yaklaştırıyordu. İki saat sonra arı, ekipmanını bir dönüm noktası olarak kullanmaya başladı. İki renkli mason arılar yumurtlamak için salyangoz kabuklarını kullanırlar. Kabuğu larvaları için polen ve nektarla doldururlar, sonra da onu çimen ve yapışkan tükürükle kapatırlar. İnsanlar bazen salyangozları zararlı olarak görürler ancak bu tür onlar olmadan hayatta kalamaz. Yer: Witzenhausen yakınında, Hesse, Almanya
Fotoğraf: Solvin Zankl/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Orman rodeosu, Atsuyuki Ohshima, Japonya – 
Ohshima, bir makağın bir geyiğin üzerine atlaması gibi sıra dışı bir etkileşimi çerçeveliyor. Sika geyiğinin arkasındaki ani bir hareket Ohshima’nın gözüne çarptı. Genç bir Yakushima makağı, bir ağacı sıçrama tahtası olarak kullanarak geyiğin sırtına atladı. Yakushima Adası’ndaki maymunların geyiklere rodeo yapması nadirdir, ancak duyulmamış da değildir. Genç erkek makakların dişi geyiklere tutunarak onlarla çiftleşmeye çalıştığı görüldü. Ancak bu durumda makak genç bir dişiydi ve görünüşe göre serbest sürüşün tadını çıkarıyordu. Yer: Yakushima, Kagoshima, Japonya
Fotoğraf: Atsuyuki Ohshima/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Kedi Yürüyüşü, Shashwat Harish, Kenya –
Harish, gösterdiği sabır nedeniyle bir anlık göz temasıyla ödüllendirildi. Harish, Masai Mara’ya yaptığı bir gezi sırasında yakınlarda bir leoparın görüldüğünü duydu. Araçta saatler süren arama ve bekleyişin ardından leopar ortaya çıktı ve Harish bu zarif portreyi çekti. Leoparlar büyük kedilerin en küçüğüdür ve genellikle Masai Mara’da suya yakın yerlerde görülürler. Habitat kaybı, avlanma ve avlarının azalması nedeniyle nüfusları azalıyor. Yer: Masai Mara ulusal koruma alanı, Narok, Kenya
Fotoğraf: Shashwat Harish/Yılın Yaban Hayatı fotoğrafçısı

Kaybolan fok, Bruno D’Amicis, İtalya – 
D’Amicis, Akdeniz fokunun mozaiğe benzer bir görüntüsünü yakaladı. İzin altında çalışan D’Amicis, birkaç saat boyunca bir çıkıntının üzerinde saklanarak yattı; fok sığ sularda süzülerek aşağıdaki bir mağaraya doğru kayboldu. Sudaki yansımalar fokun gizlenmesine yardımcı oldu ve türün tamamen yok olma tehlikesine işaret etti. Bu tür, tarihi avcılık ve yaşam alanlarına insan müdahalesi nedeniyle artık Dünya’da en çok nesli tükenmekte olan memelilerden biri. Akdeniz fokları bir zamanlar açık kumsallarda dinleniyordu, ancak artık çoğu mağaraların güvenliğini arıyor. Yer: Yunanistan
Fotoğraf: Bruno D’Amicis/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Mantar büyüsü, Agorastos Papatsanis, Yunanistan –
Papatsanis, geyik kalkanı mantarının solungaçlarının altında dans ediyormuş gibi görünen spor girdaplarını aydınlatıyor. Spor yayılımının büyüsünü ortaya çıkarmayı amaçlayan Papatsanis, hava akışını en aza indirecek şekilde şemsiyeler kurdu, bir ışık ve bir reflektör yerleştirdi ve kamerasını, bu sıklıkla görülmeyen eylemi uçucu toz dalgaları olarak vurgulayacak şekilde açtı. Bu yumurta şeklindeki minik sporların milyarlarca tanesi hava akımları tarafından dağılır. Bu odun çürüten mantar, çoğunlukla geniş yapraklı ağaçların kütüklerinde ve düşmüş dallarında ortaya çıkar. Yer: Olimpos Dağı, Pieria, Yunanistan
Fotoğraf: Agorastos Papatsanis/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Yaşam için yarış, Yazan: Donglin Zhou, Çin – 
Zhou, bir kar leoparının Pallas kedisini avlamasının dramını yakalıyor. Kar leoparı harekete geçtiğinde, Zhou bunun bir dağ sıçanının peşinde olduğunu varsaydı çünkü “Pallas’ın kedisi kayalara çok iyi uyum sağlıyordu.” Ancak bir dakikadan kısa sürede kar leoparının çenesindeydi. Her iki tür de iyi bir şekilde kamufle edilmiştir ve bırakın birlikte olmayı, herhangi bir zamanda görülmeleri bile zordur. Büyük yırtıcı kuşların ve kurtların Pallas kedilerini avladığı bilinse de, bunların kar leoparları tarafından avlandığını görmek nadir görülen bir manzaradır. Yer: Gayi, Siçuan, Çin
Fotoğraf: Donglin Zhou/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Ateş Kuşları, Elza Friedländer, Almanya –
Friedländer, kontrollü bir şekilde çıkarılan bir yangının neden olduğu yanmış zeminin önünde bir çift beyaz leyleği yakalıyor. Kenya’nın Masai Mara bölgesinde ateş yakıldıktan kısa bir süre sonra aralarında ak leylek ve çaylağın da bulunduğu yüzlerce kuş bölgeye geldi. Çoğu makul bir mesafeyi korudu, ancak leylekler kolay av arayışı içinde ön saflara doğru ilerledi. Yangın çıkarmak, yeni büyümeyi teşvik etmek ve çalılıkların yayılmasını kontrol etmek için otlakları kontrol etmenin yaygın ama tartışmalı bir yoludur. Bu, özellikle yangının kolayca yayıldığı kuraklık zamanlarında tehlikeli bir taktik olabilir. Yer: Rhino Ridge, Masai Mara ulusal koruma alanı, Kenya
Fotoğraf: Elza Friedländer/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Ölümüne dövüş, Jasper Doest, Hollanda – 
Doest, kamerasıyla trenin çarptığı bir filin hissettiği aşırı stresin son anlarını yakalıyor. Kaza filin kalçasını onarılamayacak ölçüde parçaladı ve filin öldürülmesi gerekti. Farklı bir görev için parkta bulunan Doest, yaşananlara tanık oldu. Park müdürünün tren şirketinin trenleri yavaşlatmasını sağlama çabalarına rağmen, Lopé ulusal parkında düzenli olarak yaban hayatı-tren çarpışmaları yaşanıyor;  yılda 20 kadar fil bu kazalardan etkileniyor. Trenler, dünyanın bilinen rezervlerinin yüzde 25’ini barındıran Moanda madeninden manganez taşıyor. Manganez demir ve çelik üretiminde kullanılan bir metaldir. Yer: Lopé milli parkı, Gabon
Fotoğraf: Jasper Doest/Yılın Yaban Hayatı Fotoğrafçısı

Ödül yakalama: Jef Pattyn, Belçika/Hollanda –
Pattyn, sahil boyunca yelkenli balığı sürükleyen bir balıkçıyı yakalar. Pattyn günlerce balıkçıların avlarını kıyıya getirmelerini, etrafı kuşlarla çevrili olup onların da paylarını almaya çalışmasını izlemişti. Bu fotoğrafın çekildiği sabahın erken saatlerinde balıklar denizde hazırlandı ve kamyonlara yüklendi. Esnaf balıkçılığı, Ekvador’un Pasifik kıyısında yaşayan insanlar için hayati önem taşıyan bir istihdam sağlıyor. Bu, uluslararası filoların gerçekleştirdiği endüstriyel ölçekli balıkçılıkla karşılaştırıldığında küçük ölçeklidir. Ancak deniz memelilerinin ağlara dolaşması nedeniyle esnaf balıkçılığın hala bir etkisi var. Yer: Puerto López, Manabí eyaleti, Ekvador
Fotoğraf: Jef Pattyn/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Savaş yavrusu, Michał Siarek, Polonya –
Siarek, Poznań Hayvanat Bahçesi’nden bir ekibin tahliye edilen bir kaplan yavrusunu kontrol etmek için bir sandığı açtığı anı kaydediyor. Siarek, savaşın yıktığı Ukrayna’nın dört bir yanından kaplanlar gibi özel mülkiyetteki vahşi hayvanlar da dahil olmak üzere hayvanları tahliye etme çabalarını belgeledi. ‘O gece beni değiştirdi’ diyor. ‘Hâlâ kamyonun içinde olan bir aslanın çığlığını duymak, bir sonraki tahliye operasyonuna yardım etmeye karar vermemi sağladı.’ Hayvanların çoğu 2022’de Doğu Ukrayna’daki sıcak çatışma noktalarından kurtarıldı. Polonya sınırında hayvanlar yeniden sandıklara yerleştirildi ve Poznań Hayvanat Bahçesi’ne, ardından Avrupa’daki barınaklara bırakıldı. O zamandan beri 200’den fazla hayvan kurtarıldı. Yer: Poznań Hayvanat Bahçesi, Polonya
Fotoğraf: Michal Siarek/Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Zulüm görenin yüzü, Neil Aldridge, Güney Afrika – 
Aldridge, bir tilkinin büyük olasılıkla köpeklerden kaynaklanan yaralanmalarına dikkat çekiyor. Bir rehabilitasyon merkezindeki derme çatma ininden dışarı bakan bu tilkinin kalıcı olarak açıkta kalan dişlerini ve gözünü çerçeveledi. Bu görüntü, Aldridge’in İngilizlerin kızıl tilkiyle olan karmaşık ilişkisini fotoğraflayan dokuz yıllık projesinin bir parçası. İngiltere ve Galler’de 2005 yılından bu yana tilkileri zehirlemek, siperleri kapatmak veya yok etmek ya da onları avlamak için köpekleri kullanmak yasa dışıdır. Bu hayvanın uğradığı yaralanmalar muhtemelen tilkinin inine onu temizlemek için yasa dışı olarak gönderilen köpeklerden kaynaklanmıştır. Yer: Kent, İngiltere, Birleşik Krallık
Fotoğraf: Yılın yaban hayatı fotoğrafçısı

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.