150

Allah’ın zikredilmediğinde, insanın kendisine, niçin yaratıldığına, bakması mümkün değildir çünkü zikirsizlik emmare boyutudur ve imana ait değerler bulunamaz. Kişinin niçin yaratıldığına bakışı imana ait bir değerdir. Allah’ı zikretmeyen bir idrakin, yaratılış gayesi üzerine nasıl olabileceğini tefekkür etmesi mümkün değildir. İman için Allah’ın zikrinin telkin edilmesi ve telkin edildiği gibi Allah’ı zikretmeye başlanması lazım.

Allah’ı zikretmeye başlayan insan, Allah’ın zikriyle birlikte bir üst boyuta geçer. Gelmiş olduğu iman kapısında bakar kendisine. Allah’ı zikretmeyenin kendisine bakması ve kendisini işitmesi mümkün değildir. Allah’ı zikretmeye başlayan, kendisine bakmaya ve kendisini duymaya başlar. “Ben neyim? Nasıl ve ne için yaratıldım? Ya Rabbi beni laf olsun diye yaratmadın. Beni yaratmanın arkasında bir gaye var ve ben o gaye üzerine olmaya başlamadıkça Senin kulun olamayacağım” demeye başlar. Ne için yaratıldığımızı bize hangi özelliklerde nasıl yaratıldığımız söyler. Nedir Allah’ın insan diye zikrettiği o özellikler? Hayatiyet, ilim, irade, kudret, görme, işitme ve konuşma ve bunlarla bir iş yapabilme genel tanımına ilaveten öğrenebilme, araştırabilme, yorumlayabilme, sorgulayabilme, anlayabilme, keşfedebilme yetenekleri diyebiliriz.

Allak Suresini okuyoruz. “Yaratan Rabbinin adıyla oku. Biz insanı bir alâktan yarattık, ona bilmediğini kalemle öğrettik” diyor. Allah, Âdem As’a isimleri öğretti diyor mesela. İşte insanın öğrenebilme özelliği, bildikleriyle bilmediklerini fark edip keşfedebilme özelliği. Araştırıp sorgulama, anlamlandırıp yorumlayabilme özellikleri insandaki değerler, bu hayatiyetin, ilmin, iradenin, kudretin, görme, işitme ve kelamın üstünde, bunlarla yapabildiğinsin. Bu özelliklerde bir sınır yoktur. Öğrenebilmende bir sınır var mı? Anlayışında, anlayabilmekte, yorumlayabilmekte, sorgulayabilmekte, düşünmekte, keşfetmekte, araştırmakta bir sınır var mı? Yok. Allah insanı, sınırsızlığa sahip özelliklerle yaratmış!

Bu özellikler kimin? Allah yarattığını bir yerden alıp başka bir yere yaratmıyor. Allah her yarattığını Kendinden yaratıyor, insanı da Kendinden yarattı ve Kendisine ait bu özelliklerle ziynetledi. Allah’ın insanı Kendi özelliklerinde yaratmış olması bize insanın hangi gaye için yaratıldığını ispat ediyor! İnsan dışındaki diğer yaratılmışlıklardan farklı özellikler insanın yaratılış gayesinin ne olduğunu söylüyor bize? İnsandaki bu özellikler cemadatta var mı? Yok. O zaman cemadatın yaratılma gayesi insanınkiyle aynı değil. Nebadatta var mı? Yok. O zaman nebadatın yaratılış gayesi insanınkiyle aynı değil. Mahlûkatta var mı? Yok. O zaman mahlûkatın yaratılma gayesi de insanınkiyle aynı değil. İnsanın yaratılışındaki özellikler ancak insanda varsa, insanın yaratılma gayesi cemadat, nebadat ve mahlûkattan farklı bir gaye. O zaman nedir, neyi ispat ediyor, neyi anlatıyor bize? Kendi özelliklerinde yaratmış olduğunu Kendisi için yarattığını ispat etmiyor mu? Hadis-i Kutsî de,

"Ey kulum! Seni kendim için yarattım. Her şeyi senin için yarattım. Senin için yarattığım şeyler, seni benden alıkoymasın. Seni meşgul, seni benden gafil etmesin."

denilmektedir. Cemadat, nebadat ve mahlûkat da Allah’ın Kendisi için yarattığı değil mi? Tabi ki Kendisi için yarattığı ama insana yüklediği anlam farklı. İnsanî özellikler bizim cemadat, nebadat ve mahlûkatın yapamadığı bir şeyi yapabilmemizi sağlıyor. Nedir o? İşte onlar üzerine, o gaye üzerine olabilmek bizim gönlümüzü Beytullah yapıyor. Ve o gaye üzerine olabilelim diye iman var, tevhit var. İman odur ki sahibini her an her mekânda Allah’ın kulluğu üzerine kılar, bu da ancak zikrullah ile başlar. Tekrar ayete geliyoruz, “Onlar Allah’ı zikrederler ve tefekkür ederler, beni bir gaye için yarattın” derler.

İnsan Allah’ı zikretmeye başladığında o zikirle yorumlamaya başlar, düşünmeye başlar, öğrenmeye, anlamlandırmaya, sorgulayıp keşfetmeye başlar ve böylece kendisine bakınca kendisini görmeye ve kendisini duymaya başlar. İşte o zikir insanın diriliğine ulaştığında insan o dirilikle Rabbini zikretmeye başlar. İnsan kendi diriliğinde Allah’ı zikretmeye başladığında, dirilikte Allah’ı bulur. Çünkü dirilik Allah’a aittir, insan ismini verdiğimiz tecelliyle zahire gelir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
150