Çinli yetkililer yakın zamana kadar ABD ve Avrupa’nın 'aşırı kapasite' eleştirilerini reddediyordu ama son aylarda elektrikli araçlar ve güneş panellerinde fiyat savaşlarını dizginleme sözü verdiler.
Çin’in 21 milyon nüfuslu Chengdu kentinin dış mahallelerinde, bir alışveriş merkezindeki sergi salonunda otomobiller neredeyse yok pahasına satılıyor. Bu tablo ülkenin tüm bölgelerinde aynı.
Zcar adlı şirketin kentte satışa sunduğu beş bine yakın araç arasında, yerli üretim Audi’ler yüzde 50 indirimle, Çinli FAW’un yedi koltuklu SUV modeli ise etiket fiyatının yüzde 60 altında, yaklaşık 22 bin 300 dolara alıcı buluyor.
Reuters'a göre Zcar ayrıca TikTok’un Çin versiyonu Douyin’de kilometresi sıfır araçları canlı yayında pazarlıyor. Chevrolet Malibular, liste fiyatı 24 bin dolarken 14 bin dolara satılıyor.
Bu fırsatlar, Çin’de araç bolluğu nedeniyle mümkün olabiliyor.
Bu da kar etmeyi neredeyse imkansız hale getiriyor. Çin yapımı elektrikli araçlar 10 bin doların altında başlarken ABD’de 35 bin doların altında çok az model bulunuyor.
Çoğu bayi de para kazanamıyor; stoklar dolup taşıyor. Bayiler fiyatları keskin biçimde indiriyor. Bazıları satılmayan araçları topluca tescil edip sigortalıyor, böylece üreticiye 'satılmış' gibi gösterip prim almaya hak kazanıyor. İstenmeyen araçlar Zcar gibi pazar tacirlerine gidiyor; bazıları sosyal medyada 'yangın satışı' (aşırı indirimle satış) olarak sunuluyor, bazıları ise kilometresi sıfır olmasına rağmen 'ikinci el' etiketiyle yurtdışına gönderiliyor ya da yabani otlarla dolu oto mezarlıklarına terk ediliyor.
Euronews, Reuters




