Samanyolu Galaksisi'nin ikizi bulundu

James Webb Uzay Teleskobu, galaksilere dair bildiklerimizi tersyüz ediyor.

NASA'nın öncülüğünde işletilen James Webb Uzay Teleskobu'nun verileri, Güneş Sistemi ve dolayısıyla Dünya'ya ev sahipliği yapan Samanyolu Galaksisi'nin "uzaklardaki ikizini" ortaya çıkardı.

Teleskobun Yakın Kızılötesi Kamerası'yla çekilen görüntüleri analiz eden bir araştırma ekibi, Samanyolu'na tıpatıp benzeyen Ceers-2112 adlı bu galaksinin evren daha birkaç yıl milyar yaşındayken oluştuğunu gözlemledi.

Ceers-2112, tıpkı Samanyolu gibi karmaşık ve çubuklu sarmal bir yapıya sahip. Ama ondan biraz daha küçük.

Galaksilerin şekillerini uzaydaki büyük çarpışmalardan kozmik çevresindeki "kalabalığa" kadar bir dizi faktör belirliyor. Yine de bilim insanları, Samanyolu gibi karmaşık şekillerin oluşmasının epey zaman alacağını düşünüyordu.

Samanyolu'nun doğumunun ortalama 12,5 milyar yıl önce gerçekleştiği düşünülüyor. Evreni var ettiği varsayılan Büyük Patlama ise 13,7 milyar yıl önce meydana geldi.

Yeni veriler, Ceers-2112'nin Büyük Patlama'dan sadece iki milyar yıl sonra bile epey gösterişli göründüğünü ortaya koyuyor.

Galaksi, sarmal kollarının ayrıntılarını gözlemleyemeyeceğimiz kadar uzakta. Ancak merkezindeki kalın çubuğun tespiti Ceers-2112'nin evrenin erken zamanlarında bile yeterince gelişmiş olduğunu gözler önüne seriyor.

Kaliforniya Üniversitesi Riverside kampüsünden gökbilimci Alexander de la Vega, "Ceers-2112'deki çubuk, galaksilerin daha önce düşündüğümüzden çok daha hızlı olgunlaştığını ve düzenli hale geldiğini gösteriyor" ifadelerini kullandı:

Bu da galaksi oluşumu ve evrimine dair teorilerimizin bazı yönlerinin revizyona ihtiyacı olduğu anlamına geliyor.

Saygın bilimsel dergi Nature'da yayımlanan makalenin de yazarlarından biri olan bilim insanı, sözlerini şöyle sürdürdü:

Geçmişte, evren çok gençken, galaksiler kararsız ve kaotikti. Evrenin erken dönemlerinde galaksilerde bu çubukların oluşamayacağı veya uzun süre dayanamayacağı düşünülüyordu.

James Webb Uzay Teleskobu'ndan daha önce gelen veriler, benzer bir durumun kara delikler için de geçerli olduğunu göstermişti.

Evrenin erken döneminde beklenmedik derecede gelişmiş kara delikler bulunmuştu.

10 milyar dolarlık uzay teleskobu, 25 Aralık 2021'de Ariane 5 adlı kargo roketiyle fırlatılmıştı.

İlk verilerini 12 Temmuz 2022'de yayımlayan teleskop, şimdiye kadar kullanılmış en büyük ve en karmaşık gözlemevi diye niteleniyor.

Independent Türkçe