Resim yapmak akıl sağlığımızı korur.

Bunun için yapılan çalışmalardan örnekler verelim.

Kuyruğunu ısıran soru:

Önce aşağıdaki sorular sorulur, yanıtları yazdırılır. Sonra yanıtların aşağıdaki yanıtlar altında buluşmasına yön verilir.

1- Neyi tanımlarız?..........ESKİYİ

2- Neyi severiz? ..............KENDİMİZİ (Benzerimizi) Başkasının üzerinden kendimizi sevmek.

3- Neyden korkarız?........YENİDEN (Cesaret ister.)

4- Nasıl olgunlaşırız? ......YENİLENEREK..

UYGULAMA 1: Bilgimizin hayalimize etkisi

A- a- Bir ada ve bir kayık resmi gösterilir.

b- Sonra bu görsellerle gözünde bir mekan canlandırması istenir.

c- Gözümüzde canlanan mekanı çizip boyarlar.

B- a- Bir ayakkabı çizmelerini isteriz.

b- Sonra çizimi terse çevirip, başka bir şekle dönüştürmelerini isteriz.

C- Görmediğimiz bir su bardağı çizmeyi deneriz.

D- Bir objeye bir saniye bakalım. Sonra gözümüzü kapatalım ve gözümüzün önünde canlanan şekle odaklanalım. Bu şekli çizelim. Obje ile farklılık var mı?

E- Sarımsak şeklindeki meyvenin tadını tahmin eder misiniz? EMPATİ bilgimiz, deneyimimiz oranındadır, tam algı zordur.

UYGULAMA 2: Aklımızı yönlendirme

Tek harekette on tane çizgi çizelim. Bunların hissini hem olumlu hem olumsuz kavramla ifade edip yazalım. Sonra sıra ile paylaşalım. Zihnimizin nasıl da uygun açıklama yapabildiğine dikkat edelim!

SORU 2: Bir damla bir damla ile düşerse kaç damla yapar?

a) 1+1=1 (Birleşir)

b) 1+1=0 buharlaşır

c) 1+1=2

d) 1+1=4, 6, Elekten geçerse sonsuz

e) Denize düşerse, sıçrarsa

Ayrıca düştüğü zemine, havanın sıcaklığına göre yok ve çok olabilir.

UYGULAMA 3: Yargının bilgi ile sınırı

1- Gözünüzün önüne bir kargayı, ayakları telde başı aşağıda, ters olarak getirin. Bu görüntüyü açıklayın ne oluyor?

(İntihar etmiş, spor, ölü, uyku, yerdeki suda kendini izliyor, başı dönmüş, ayağı sıkışmış, oyun oynuyor, yavrusunu besliyor, kuş bakışı bakıyor, ben mi yaşam mı ters diyor...) Yorumların bizimle ilişkisine dikkat çekelim.

2- Bilinen bir şekli çizip, başka bir şekle dönüştürelim; gül-ele, el-kafaya, kafa-arabaya mesela.

3- Üç cümle yazalım hem doğru, hem yanlış olsun.

Örnek: İlaç faydalıdır. İlaç zararlıdır.

SORU 3: Doğru-gerçek-hakikati nasıl ayırabiliriz.

Doğru: Deredir, günlük duygulardır, açlık, uykusuzluk gibi kısa zaman içinde algılanır, yatay enerji akışındadır, net şekillidir. Merkezi candır.

Gerçek: Denizdir, uzun zaman aralığındadır, sezgilerledir, dikey akıştadır, soyutlamalardır. Merkezi ruhtur.

Hakikat: Okyanustur, zaman ve mekan dışıdır, duygular sebepsizdir, bütünsel akış içindedir, soyuttur. Her şey birbirine dönüşür. Merkezi özdür.

Akılla istediğimizi, kalp onayladığında oluşmaktır. Çünkü doğruyu akıl, hakikati kalp bilir.

Sanatçıların neden sadece gördükleri ile yetinmediğini algılarız. Gerçek ya da hayali bir nesneyi resimlemek isteyen bir sanatçı gözlerini açmaktan çok kapayarak, sezerek yapabileceğini bilir. Örneğin; Dali'nin resimlerinde değişik şeylerin, birbiri ile birleşmesi bize değişik düşünceler sunmasını sağlar. Rene Magrittin'in “bu bir pipo değildir” Resmini incelediğimizde, gerçeklik algısının yanıltıcı olması sorgulanır.

UYGULAMA 4: a-Bir resme dört yönden bakalım, ilk gördüğümüzü unutmayı deneyelim.

b- Her zaman olan davranışımızın tersine de davranmayı deneyelim. Yani olaylara her zaman verdiğimiz tepki yerine yeni bir şekil davranalım, sahneye yeni çıkmış gibi. Bu deneyin sonunda çağrışım ve ezberlerimizi görürüz.

c- Tahtaya bilinen kelimeler yazalım ve bunlara yeni tanımlar bulalım. Hissini karalayalım.

UYGULAMA 5: Kopyayı kopyalama

Bir simgesel desene veya resme bakarak çizelim. Her katılımcının, kendinden öncekini örnek alarak kopya etmelerini isteyelim. Sonuçta ilk kopya ile son kopya karşılaştırılır. Tıpkı kulaktan kulağa oyununda olduğu gibi sonuç şaşırtıcıdır.

UYGULAMA 6: Düşünce kalıpları

Çoğu bize başkalarının öğrettiği ve bizim de sahip çıktığımız özelliğimiz haline gelen yargılardır. Düşünce kalıplarımıza örnek bulalım. Asla yapmam dediğimiz, keşke dediğimiz şeyler nelerdir?

“hayattta her şey doğru gitmeli.”

“ben hiç yalan söylemem.”

“annem beni engelliyor.”

“akıllı davranmalıyım.”

Duralım ve “bu ben değilim.” Bize doğru yolu kim gösterir? İçsel çocuğumuz, vicdanımız ve sezgilerimiz. Mümkün oldukça onları dinleyelim. Dinlemediğimizde sesleri gittikçe duyulmaz olur.

Düşünce kalıpları, hapis demirlerimizdir.

Düşünce kalıplarımızı karalayalım, sonra yırtıp yakalım.

UYGULAMA 7: Gözlem

Gözlemin özellikleri: Kalp gözü, gönül gözü, görmek, çocuk bakışı.

Yorum, akıl, yargı, ben yok. Kendini verince uyum, akış olur. Merak, akış, sezgi var. Alma hali var.

İki kişi konuşurken yanlarına bir üçüncü kişi geldiğinde konuşmanın seyri katılmasa da değişir. Kuantum mekaniğindeki gözleyenin katılımcı, etkileyici olmasına bu örnek olabilir. Evren ve tüm varoluşum kontak halindedir. Kendimizi gözlemlemek bilinçli dikkat geliştirmektir. Düşüncelerimiz, duygularımız, yargı ve davranışlarımızı yaparken veya yaptıktan sonra anlamaktır. Bu anlayışta değerlendirme yapılmaz. Sadece yukarıdaki benle, kendimize bakarız.

Gözlem dikkat değildir. Dikkatin özellikleri: Çaba, devamlılık, zorlama, gözün dikilmesi var. Can gözü, akıl, odaklanma var. Tanım yapılır, maddeleştirilir. Beklenti, sonuç hedefli olur.

UYGULAMA 8: Rastgelme

1- Kağıdımıza çeşitli küçük yuvarlaklar serpiştirelim, içlerini de boyayalım.

2- Üzerine başka renkle serbestçe karalama yapalım.

3- Yapılan çalışmada çeşitli gözler bulup onları belirtelim.

Aramak, gözlemekten ayrıdır. Ama farkındalık dikkatimizi geliştirebilir. Bu çalışma yargı değil, keşif hazzını tattırır, yenilenmeye yardım eder. Yaşamdaki rast gelişleri, resimdeki rastlaşmalar ile kolaylaştırırız. Farkındalık dikkatimiz arttıkça, gözlemci halimiz doğallaşır. Gözlem halimiz yenilenmemize neden olur. Kötü iyiye yol açar. Ne çıkacak diye heyecanlanmak, gözlemek bizi geliştirir.

Sanatsal zevk bu anlamda bilinenlerin ötesine geçmeyi kolaylaştırır. Yaratıcılık, bilinen yoldan bilinmeyene gidebilme imkanı, hayali kullanma kolaylığı oluşturur.

Yenilik zamana bağlı değil, anda olmayla ilişkilidir.

Ancak yenilendikçe yenileriz..

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.