Bursa Arena E'Gazete
2025-08-15 15:07:51

Güneşin Doğmadı mı? -9-

ÖZKAN GÜNAL

15 Ağustos 2025, 15:07

İnsanda, var olup görmeyen gözün açılması, var olup işitmeyen kulağın açılması, var olup fikretmeyen kalbin açılması için Mürşid-i Kamile biat ederek tabi olmak dervişliktir. Bu nedenle gözün açılmasını murat etmekten yani dervişlikten murat ancak Allah’ın cemalini seyirdir. Nerede? Tecellisinde yani kendinde ve her yüzde. Peki, cemal nedir? Cemal, Allah’ın tecelli edişiyle zahir olan her şeyin bütünlüğünün ismidir. Varlığın özü ve hakikati anlamına gelir! İnsanın, görmeklik özelliğiyle nazar kılmış olduğu cümle görünmeklikte baktığı Allah’ın cemalidir. Allah, Kendi tecellisiyle birliktedir ve bütünseldir. Kendi tecellisinde, Kendi tecellisiyle birlikteliği O’nun tekliğiyle gerçekleşmektedir çünkü O her şeyi Kendi tekliğinde var ediyor. Cümle yaratılmışlığın içerisinde sadece bir tanesi O’nun tecellisi ve sadece o bir tanesinde cemaliyle görülür demek şirktir çünkü O, cümlesidir. Zatın tekilliği hem zahirliksiz Kendisine mahsus tekillik olurken hem de zahirlikteki her şey anlamı içerir. Kendi tecellilerinde tecellileriyle birlikte bütünseldir çünkü O, yaratmış olduklarıyla her yaratılmışa kendilik anlamı kazandırarak yaratılmışlığa çıkandır. Mevcut olandır tecellisinde. Sonsuz adet olan her bir yaratılmışlık, cümlesiyle Allah’ın Zatının Kendi sıfatına tecelli ederek sıfatlarını zahire getirişinden ibarettir ki bu yaratılmışlık denilen sıfatların Allah’tan ayrı ikincil olması, Allah’ın tekliğine aykırıdır. Onun için Allah Zatından Zatına sıfatlanarak, sıfatlarını görünürlük anlamıyla zahire getirmiştir. Sıfat zatından ayrı var olabilir mi?

Bu âlem görünürlüktür. Neyin görünürlüğü? Allah’ın görünürlüğüdür her eşya O’nun halleri olmasıyla. Burayı anlatırken ağaç örneğini vermiştik. Ağaç denilen zatın, sıfatlarıyla zahirde görünür hale gelişi var eder elma ağacını, armut ağacını, ceviz ağacını ama hepsi ağaçtır. Ağaç denilen zatın, elma sıfatıyla, armut sıfatıyla kendisini görülür hale getirişi! Elmadan elma, armuttan armut, cevizden ceviz görülür ama hepsinden ağaç görülür. Elma, armut, ceviz dediğimiz, ağaç dediğimiz zatın halleriyle kendisini görülür hale getirişi, cemaliyle tecelli edişidir. Biz Allah’ın cemalini seyredeceğiz derken, elmanın, armudun, incirin, cevizin yanında gözükmeyen bir ağcı daha görünür hale gelecek demek istemiyoruz! Elmada, armutta, cevizde, incirde seyrettiğimiz, ağaç denilen zatın cemalidir, cemali oradan göreceğiz yani bunlara ağaç denilen zattan ayrı varlık vermeyen bilinçle bakacağız demek istiyoruz.

İşte, insan bir Mürşid-i Kamile tâbî olmakla bu idrake ermelidir ki görmez gözümüzün görür hale gelmesiyle seyretmeye başlayacak olduğumuz cemal, Allah’ın Kendiliği olarak tecelli etmesiyle, görülen varlıklardaki varlığın esası ve hakikatidir ve o hakikat yaratılmış yani her birisi tecelli olanlarda bize yüz göstermektedir. Fiilleriyle yüz gösteren, sıfatları ve vücuduyla yüz gösteren hep O bir varlıktır ve hep O bir cemaldir. Yaratılmışlığın her birisinde yani kendimizde ve her yüzde gerçekleşen bir cemal seyridir İslam ve peygamber ümmeti olmak. Onun için cemal, bir suret kaydı değil her suretle görülenin kendiliği anlamında kullanılır. Allah, yaratılmışlıkta bütünsel olduğu için cemali de yaratılmışlıkta bütünseldir.

.....

Yazının devamı için tıklayınız

.....

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.