MEB'e Proje Teklifleri - 4 : "Ders Saatleri Ve Ders Çeşitleri" Projesi

Eğitim konusunda başarısız olduğumuz herkes tarafından kabul edilmektedir. Yeni bir yapılanma ile değişime ve dönüşüme ihtiyacımız vardır.

"Bir milyon öğretmen, bir milyon fikir" projesinin çok isabetli bir düşünce olduğunu belirtmiştim. İşin mutfağında olan öğretmenlerin fikirlerinden üretilen projelerin, eğitimde kurtuluşumuza vesile olacağını düşünüyorum. "İsabetli seçim" ve "uygulama durumu" konularında endişelerim olmakla birlikte, her yeniliğin mevcut durumdan daha iyi olacağını bilmem de tesellim olmaktadır.

Eğitim konusunda ilgili olmamız ve ciddiye almamız gerektiğini bir kez daha belirterek destek ve katkı ile sahiplenmemizin önemli olacağını da vurgulamış olayım.

MEB'e; 1) "Hayat Bilgisi", 2) "Kitap Yerine Tablet", 3) "Sınavsız Eğitim Sistemi", 4) "Okul Çeşitleri" projelerimle teklifte ve tavsiyede bulunmuştum. Bugün de "Ders Saatleri ve Ders Çeşitleri" projemi dikkatlerine sunmak istiyorum.

Öncelikle şu hususları belirtmem gerekiyor. Eğitimde sorunlarımız ve sıkıntılarımız çok fazla olduğu için yüzlerce proje üretmek mümkündür. Önemli olan, isabetli tercihlerle bünyemize uygun olanlarının hemen hayata geçirilmesidir. Uygulanmasında problemlerle karşılaşılmaması gerekir. Bir diğer husus da projeler birbirleriyle ilgilidir. Tereddütler yaşanmaması için bağlantılarda kopukluklar olmamalıdır.

Aşağıda ele alacağım projem, ikili eğitim-öğretimin (sabahçı-öğleci durumunun) olmaması şartı ile mümkün olacaktır ve bu durum, bu projemle yakından ilgilidir.

PROJE 4: "DERS SAATLERİ VE DERS ÇEŞİTLERİ" PROJESİ

Öğrencilerimiz günün çok erken saatlerinde, uykulu haliyle ve kahvaltı yapmadan okula gelmektedirler. Akşamın karanlığında evlerine dönerken korku ve endişe yaşamaktadırlar. Oyun, eğlenme ve dinlenme zamanları olmamaktadır.

Normal eğitim ile en erken saat 09.00'da gelip saat 15.00'da çıkacak olurlarsa bu ihtiyaçlarını karşılamış olacakları için (sosyal ve psikolojik olarak) rahatlayacaklar, dolayısıyla başarılı olacaklardır.

Ders saati, sabah 3 saat, öğleden sonra 3 saat olmak üzere günde en fazla 6 ders saati, haftada 30 saat olmalıdır. Eğitimin önemine istinaden, en az 200 iş günü olacak şekilde planlanması ve cumartesi günleri de yarım gün sosyal etkinlik ağırlıklı eğitim yapılması düşünülmelidir.

Ders olarak da ilkokulların 1. sınıfları, öğrencilerin okula niçin geldikleri anlayışının oluşması, yerleşmesi için tamamen eğitim ağırlıklı olmalıdır. Sadece, "Hayat Bilgisi" dersi verilmelidir. Henüz ana kucağının sıcaklığından ve evin sıcak ortamından, buz gibi büyük bir beton yığını olan binaya (okula) ve kalabalık bir topluluk içerisine gelmiş olan bir öğrenci, ısrarla, "okuma-yazma" öğrenecek diye zorlanmamalıdır. Daha ilk yılda bıktırılmamalıdır. Ödevini yapamadığı için ağlatılmamalıdır. Daha ilk günlerde nefret duygusu ve düşüncesi içerisinde olmamalıdır. Oyun, müzik... vs. gibi sosyal etkinliklerle eğiterek, öğreterek eğitime hazırlanmalı, okula severek, koşarak gelmesi sağlanmalıdır. Okumaya ve yazmaya hazır hale getirilince 2. dönemde veya 2.sınıfta geçilmelidir.

İlkokullarda öğrencinin bilgi durumu (akademik eğitim), becerisi, ilgi alanı tespit edilmeli ve bir RAPOR ile üst kuruma bildirilmelidir.

Ortaokulların 1. sınıflarında (6. sınıflar) ile liselerin 1. sınıflarında (9. sınıflar) ORTAK DERSLER uygulanmalıdır. Ortaokullarda; bilgi, beceri, yetenek gibi ilgi alanlarının tespiti yapılmalı ve buna göre yönlendirme yapılmalıdır. Tamamen öğrencinin ilgi alanına ve yeteneğine göre düzenlenmelidir. Resim, Müzik, Spor, Matematik, Fen ... vs. sınıfları olmalıdır. Alan dersleri, en az 10 saat olarak düzenlenmelidir. Hayat Bilgisi 4 saat, Türkçe-Türk Dili ve Edebiyatı (okuma, yazma, dilbilgisi, edebiyat ve Türkçe bilgileri olmak üzere) 5 saat, Yabancı Dil 4 saat ve diğer derslerle birlikte (genel bilgi ve kültür dersleri olarak) haftada toplam 30 saat olacak şeklinde gerçekleştirilmelidir.

Haftada 30 saat olan 9. sınıfların ORTAK derslerini ve saatlerini ÖRNEK olarak vermek istiyorum.

Edebiyat ve Dil Bilgisi 5 saat, Hayat Bilgisi 4 saat, Yabancı Dil 4 saat, Tarih 2 saat, Coğrafya 2 saat, Matematik 2 saat, Fizik 2 saat, Kimya 2 saat, Biyoloji 2 saat, Din K. ve Ahlak Bilgisi 2 saat, Beden Eğitimi 2 saat, Seçmeli Sanat (Resim, Müzik) veya Teknoloji (Bilgisayar) Dersleri 1 saat.

10, 11, 12. sınıflarda Edebiyat, Hayat Bilgisi, Y. Dil temel dersler olmak üzere, alan dersleri en az 10 saat olarak düzenlenmelidir. Mesela, Sanat alanı, 10 saat Resim veya Müzik dersi, akademik eğitim için ilgi alanına göre Matematik 10 saat, Fen alanı dersleri 10 saat olmalı dersem konu daha iyi anlaşılmış olacaktır.

Böylece, "Sınavsız Eğitim Sistemi" için de şart ve gerekli olan "İlgi Alanına Göre Yönlendirme" ve öğrenci için "Bana Göre, Benim İçin Eğitim" anlayışı gerçekleştirilmiş olunacaktır.

SÖZÜN ÖZÜ: Günümüzde bilim, teknoloji, spor, sanat alanındaki gelişmeler, yenilikler, başarılar; bilgiyi kullanmakla, beceriyi ortaya çıkarmakla, yeteneklerin değerlendirilmesini sağlamakla mümkün olur. Bu da eğitimde medeni ve modern anlayışlarla, ciddi ve bilimsel yaklaşımlarla gerçekleştirilir. Her öğrencinin kavuşmak ve yaşamak istediği hayalleri, başarılı olacağı ilgi alanları vardır. Bütün mesele, öğrenciye bu imkânı, fırsatı, ortamı sağlayacak yapılanmayı mümkün hale getirmektir. Öğrenciler, çok çeşitli seçeneklerle yönlendirilmelidir. Çeşitli öğretim metotlarıyla "öğrenmeyi öğretmiş olmak" gerekir.

Bu bağlamda, "kime göre, nerede, nasıl, ne kadar?" sorularının, "bana göre, benim için, her yerde, her zaman, ideal, çağdaş, bilimsel eğitim olması" şeklinde cevap bulacağı bir eğitim sisteminin uygulanmasıyla eğitimde "başarıyı" ve "kaliteyi" gerçekleştirmenin mümkün olacağını bilmemiz gerekmektedir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.