Son yıllarda Çin ile olan ilişkilerimizin sürekli artması, Çinli turistlerin de yüzünü Türkiye’ye çevirmesine neden oluyor. Türkiye'nin Pekin Büyükelçisi Abdulkadir Emin Önen, konu ile ilgili olarak yaptığı açıklamada, "Türkiye'ye gelen Çinli turist sayısının, bu yıl 400 bini aşarak rekor kıracağını tahmin ediyoruz" diyor.

İstatistikî veriler, Çinli turist sayısının bu yılın ilk dört ayında geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 97 arttığını gösteriyor. Bu rakamın da ilerisi için umut verici olduğunu söyleyebiliriz. Çinliler Türkiye’yi tanıdıkça ülkemize daha fazla ilgi göstermeye başlayacaklardır.

Türkiye'de yatırım yapan nitelikli Çinli firma sayısının bini aşması bunların arasında ICBC ile Bank of China gibi önemli bankaların yanı sıra dünyanın dev teknoloji firmalarından Huawei'in de yer alması, Çin’in Türkiye’ye olan ilgisinin de bir göstergesi olarak değerlendirilmelidir.

Huawei, Çin'den sonraki en büyük Ar-Ge yatırımlarını Türkiye'de yapıyor. Burada 500'den fazla Türk mühendisi çalıştırıyor. Türkiye’deki bu yapı 11 ülkeye de hizmet verecek.

Önen, Türkiye'nin de etkin olduğu bu coğrafyalarda Çin ile kazan-kazan eksenli büyük iş birliği fırsatları olduğuna değinerek, "Çin'den gelen yatırımcılara Türkiye'de özel bölgeler oluşturmak konusunda bazı illerde harekete geçtik. Mesela Şanlıurfa'da sadece Çinli iş insanlarının yatırım yapacakları organize sanayi bölgelerinde onlara yer ayırdık." açıklamasını yaptı.

Pekin Büyükelçimiz Abdulkadir Emin Önen’in özellikle Çinli turistlerle ilgili sözlerinden bazı alıntıları sizlerle paylaşalım:

“Çin dünyanın en büyük turizm pazarı konumunda bulunuyor. Çinli turistler, harcama noktasında hem çok bonkör, hem de gittikleri yerlerde deniz, kum, güneş gibi klişelerden ziyade kültür turizmine önem veriyor. Geçen yıl 240 bin Çinli turistin Türkiye'ye geldi, bu yılın ilk altı dört ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 97'lik bir artışın oluşu sevindiricidir. Türkiye'ye gelen Çinli turist sayısının, bu yıl 400 bini aşarak rekor kıracağını tahmin ediyoruz Yılda 140 milyon turistin yurt dışı seyahati gerçekleştirdiği Çin'de, 800 milyar dolarlık turizm geliri sağlandığı biliniyor, Gerekli turizm imkanları ve kültürel zenginliklere sahip Türkiye'nin bu pastadaki payını artırması gerektiğine inanıyoruz. Asya, bizim için 'Uzak Doğu' değil. Burası bizim için yakın. Kime göre uzak olduğunu tartışmak lazım. Bizim için değil. Bizim burada her zaman kültürel, ticari ve siyasi ilişkilerimiz var ve biz, burada oyun kuruculardan biriyiz. Birbirimizi kendi dillerimiz üzerinden ve kendi kaynaklarımız üzerinden öğrenmenin Türk ve Çin halklarının birbirine daha da yaklaştıracağından şüphem yok. Türk iş insanımız, gözünü Çin pazarına çevirmeli. Ne alırım değil, ne satarım diye düşünmeli. Türkiye'de oturup da Çin'de iş yapmak çok zor. Çin'de olmaları gerekiyor. Türk iş insanlarımızı Çin'e giderek, orada yerelleşmeye, kalıcı olmaya davet ediyorum. Önümüzdeki dönem Çin'in daha çok zenginleştiği bir dönem olacak. Bence Çin'in bugünün değil, 10 yıl sonrasını düşünmek lazım. ilk etapta Pekin'de açılacak kültür merkezinin, ilerleyen dönemlerde ülkenin diğer şehirlerine açılması için yoğun bir çalışma dönemine girdik. İki ülkeyi, kendi lisanı ve kendi kültürü üzerinden yeniden buluşturacağız.”

Son söz:

Çinli turist beklemekle olmaz. Bunun için ülkemizde altyapıyı da oluşturmamız gerekiyor. Çin’den gelecek olan turistleri memnun edebilecek altyapımız var mı? Çin lokantaları yeterli mi? Çince bilen ekipler hazır mı? Uçaklar yeterli olacak mı? Eksiklerimiz neler? Bunların masaya konulup enine boyuna tartışılarak bu konuda önlemlerimizi almalıyız.

Öyle görünüyor ki tanıtım eksikliklerimizin de giderilmesi ile ilk etapta beklenen 1 milyon Çinli turistin Türkiye’ye gelmesi hayal olmayacaktır.

.

necdetbuluz@gmail.com

www.facebook.com/necdet.buluz

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.